České zlaté ručičky jsou pověstné a i přesto, že profesionálních řemeslníků ubývá, přibývá těch, kteří provozují řemeslo ve volném čase, zatímco během pracovní doby ve svém zaměstnání trpí a těší se do své dílny.
Jak by to bylo skvělé se svým řemeslem živit! Vydělávat si prodejem svých rukodělných výrobků je přitom snazší, než si mnozí tvůrci myslí. Máme pro vás čtyři praktické rady, jak se prosadit se svými produkty na trhu a zajistit si tak živobytí.
1. Najděte své zákazníky
Chcete-li své výrobky prodat, musíte si nejprve rozmyslet, komu je budete nabízet. Pokud jste již nějaké výrobky prodali, promyslete si, který typ lidí se nejčastěji stává vašimi zákazníky. Nakupují od vás ženy? Nebo naopak muži? Jak staří, jaké je jejich povolání, kolik mají peněz? Každá charakteristika je důležitá.
Sestavte si podrobný profil svého zákazníka a zamyslete se nad tím, které vlastnosti vašeho výrobku jsou pro něj důležité. Na základě této úvahy vymyslete způsob komunikace s tímto zákazníkem a můžete mu také uzpůsobit užitné vlastnosti výrobku tak, aby vyřešil problém, který tento zákazník má. Pak o prodeje nebudete mít nouzi.
2. Zjistěte, kde a jak váš zákazník nakupuje
Každý člověk je jiný, ale určité skupiny lidí se chovají předvídatelným způsobem. Někteří rádi nakupují na řemeslných trzích, jiní v supermarketu a další na internetových obchodech. Zvolit správně tzv. nákupní kanály, prostřednictvím nichž budete své výrobky nabízet, je klíčový krok k úspěšnému prodeji.
Každý druh zboží je vhodný pro trochu odlišnou prodejní strategii. Některým se bude lépe dařit na řemeslných trzích či prodejních výstavách, jiným bude svědčit komisní prodej (tj. když vaše zboží prodává někdo jiný). Nejvíce zákazníků však pravděpodobně oslovíte osobním prodejem.
3. V osobním prodeji zapojte emoce
Prodáváte-li svůj řemeslný výrobek na trzích nebo ve stánku, zaměřte se na efektivní práci se zákazníkem. Tedy hlavně s jeho emocemi. Emoce jsou totiž alfou a omegou dokončeného či nedokončeného nákupu vašeho zboží. Ale jak vyvolat zákazníkovy emoce? Zapomeňte na logické přesvědčování. Emoce působí téměř výhradně skrze smyslový prožitek.
Dejte svůj výrobek zákazníkovi osahat, očichat, ochutnat. Pokuste se zapojit co nejvíce zákazníkových smyslů. Nelitujte vzorků, které poskytnete potenciálním zákazníkům k vyzkoušení. Vyrábíte-li parfémy či mýdla, nechte zákazníka přičichnout si. Prodáváte-li jídlo, dejte zákazníkovi ochutnat. Prodáváte-li keramické hrnky, připravte do nich zákazníkům čaj a dejte jim prostor představit si, jak báječné by bylo právě tento váš hrníček vlastnit. Opravdu to funguje!
4. Vylaďte si svůj internetový obchod
Ať už je vaším zákazníkem kdokoliv, v dnešní informační době se s velkou pravděpodobností bude shánět po internetových stránkách, na nichž by si prohlédl více vašich výrobků a mohl si je zde z pohodlí domova kdykoliv koupit. Aby váš e-shop naplnil veškerá očekávaní jak vaše, tak především vašich zákazníků, je zapotřebí věnovat velkou pozornost jeho struktuře a vzhledu.
Ze všeho nejdůležitější je vaši online prezentaci co nejvíce zpřehlednit a zatraktivnit pro zákazníkovo oko. Vzhledem k tomu, že z povahy věci můžete touto cestou, na rozdíl od osobního prodeje, zákazníkovi zprostředkovat pouze vizuální zážitek, je zapotřebí použít takové fotografie a texty, které vyvolají emoce na první pohled. Profesionální fotografie výrobků, název výrobku a jeho popisek, který nastíní zákazníkovi emocionální požitek z jeho používání. Buďte kreativní a myslete především na svůj cíl prodat. Uděláte-li to správně, vaše snaha se vám bohatě odmění.